Kom og få inspiration til, hvordan du og din klasse kan arbejde med sprog og litteratur ud fra en legende og kreativ tilgang. Få bud på, hvordan eleverne kan engageres i arbejdet med sprog og litteratur på måder, hvor de bruger både hoved, hænder, mund og krop.
Leg med litteratur
Du får indblik i den nyeste børnelitteratur, og fokus er især på moderne billedbøger. Du lærer, hvad en billedbog og en fortælling er, du bliver opdateret på nyere litteraturdidaktik – og du får inspiration til, hvordan du kan arbejde med billedbøger ud fra en legende og kreativ tilgang, hvor klassens elever går i dialog med hinanden og hopper med på de ideer, forfatteren/tegneren har fundet på.
På den baggrund undersøger klassen værkets personer, plot, sprog og tema gennem varierede og kreative aktiviteter med blyant, papir, farver, lim og saks. Altsammen aktiviteter, der hjælper den enkelte elev til at opleve en fortælling, indleve sig i den, undersøge den og opfatte den som litteratur – altså fortolke den. Bl.a. får du bud på, hvordan den enkelte elev kan fremstille sin egen litteraturscrapbog.
Leg med sprog
Du får ligeledes inspiration til, hvordan din klasse kan arbejde med forskellige sprogaktiviteter, herunder ‘de 120 ord’ – ikke kun med henblik på ordgenkendelse, men i høj grad også med fokus på sprogforståelse.
Endelig kommer vi ind på fremstillingsformer, for hvordan bruger vi sproget på forskellige måder, når vi fortæller, beretter og beskriver? Også her skal eleverne ud på gulvet og agere sprogligt i forskellige sammenhænge.
Du forlader kurset med hovedet fuld af ny viden om børnelitteratur og litteraturdidaktik – og med tasken fuld af nye ideer til, hvordan du kan arbejde kreativt med sprog og litteratur i din klasse.
MAYS v. Trine May
Strandgade 28, 1., 1401 København K
CVR 27278663
Website by