Udskoling

Fra bogdropper til bingelæser

Foto af Jonas Kleinschmidt

Kurset sætter spot på cremen af moderne fortællinger for unge, udtrykt i forskellige medier og modaliteter.

De sidste par år har budt på en sand perlerække af vedkommende og spektakulære ungdomsromaner og lydfortællinger. På kursusdagen ridses tendenser op, titler præsenteres, og du får bud på, hvordan det hele kan indgå i undervisningen, så alle elever bidrager og engageres i arbejdet.

Vi kommer både omkring læse– og litteraturundervisning, for hvis unge skal få lyst til at læse bøger, må de lære, hvordan man gør. At læse en roman kræver nemlig noget andet end at læse beskeder på telefonen, clickbaits på nettet eller undertekster på Netflix.

Som bekendt står det ikke for godt til med danske elevers læsefærdigheder, hvis man skal tro på diverse læseundersøgelser. Og så er det jo ikke underligt, at de unge ikke har lyst. Man har sjældent lyst til at gøre noget, man er dårlig til.

Noget kunne tyde på, at vi i udskolingen –  i vores iver efter at fremme elevernes læselyst gennem utallige aktiviteter – har glemt i at undervise i, hvordan man læser en roman. Så kurset giver dig bud på, hvordan du kan undervise i romanlæsning – og ikke kun analyse og fortolkning. Du får inspiration til, hvordan du kan strukturere undervisningen, fx gennem kortromaner som en slags modeltekster – og herefter gennem elevernes selvvalgte romaner.

Ét er at læse. Noget andet er at analysere og fortolke Selvfølgelig får du også bud på en moderne litteraturundervisning, hvor analyse og fortolkning er i centrum. Det sker ud fra en undersøgende tilgang, hvor fokus er på elevens oplevelse af og indlevelse i teksten. Her arbejder eleverne med varierede aktiviteter, hvor de bruger både mund, hoved og hænder. De indgår i strukturerede samtaler med hinanden, men udtrykker sig også om teksten gennem skabelse af konkrete og (mere eller mindre) kreative produkter. Der vises masser af eksempler på aktiviteter, og du får vejledninger med hjem – lige til at bruge.

Endvidere får du bud på, hvordan arbejdet med et hovedværk kan organiseres i klassen, så den enkelte elev stilladseres behørigt i læseprocessen og kommer godt igennem til sidste side.

Herefter vender vi blikket mod podcastmediet, der med alternative fortællegreb og labert lyddesign kommunikerer virkelighedens historier på nye måder, men ofte dramaturgisk inspireret af urgamle fortællinger. Der indgår eksempler på podcasts, skabt og fortalt af dygtige fortællere som Emil-Rothstein Christensen, Per Lysholt og Third Ear – og selvfølgelig få du også her bud på undervisningsaktiviteter.

Den sidste time giver vi ordet til Jonas Kleinschmidt, der vil fortælle om sit forfatterskab.

tilmelding

husk at tilmelding er bindende

andre kurser

Indskoling

Leg med sprog og litteratur

Her medvirker også Marianne Iben Hansen og Søren Riis Vestergaard
Foto af Søren Jessen
Mellemtrin

På opdagelse i tidens tekster for børn

Her medvirker også Søren Jessen