Læs! Læs! Læs!
– til 8.-10 klasse

Denne scrapbog burde foræres til alle elever, når de begynder i 8. klasse.

Det handler læselyst og læsekompetence, og målet er dels, at den enkelte elev opdager, at det kan være mindst lige så fedt at læse en roman som at se på en skærm – og dels at eleverne rustes til at kunne læse en roman på egen hånd. Det er nemlig ikke en selvfølge, at udskolingselever er i stand til det. Eleven lærer strategier til at

* vælge den rette roman ud fra læseniveau og præferencer
få hul på romanen og komme ind i dens univers
få filmen til at rulle i den indre biograf
få fat i indholdet
for til sidst at reflektere over, hvilket aftryk, romanen har sat sig.

Eleverne får, gennem små film, der tilgås via QR-koder, masser af inspiration, så den enkelte kan vælge den rette roman, ligesom der også gives ideer til, hvordan eleverne kan opsøge inspiration på egen hånd, bl.a. på SoMe som Instagram, YouTube og blogs.

I scrapbogen indsamler eleven citater og refleksioner over det læste i forskellige kreative produkter.

Se uddrag

Supergodt og inspirerende materiale nu til 8-10. klasse med Trine May som eneforfatter. HURRA!”

Læsepædagogen

Eleverne har læsescrapbogen over år, og den bliver dermed en portfolio over udviklingen og arbejdet. Genial ide.

Læsepædagogen

Elevernes scrapbog er et engangsmateriale, hvilket måske kan få nogle fagudvalg til at fravælge materialet. Det synes jeg vil være en skam, da materialet kan give den enkelte så meget mere sammenlignet med de mange penge, der måtte lægges i andre engangsmaterialer til fx retskrivnings- og staveundervisning.

Læsepædagogen

Det, jeg særligt godt kan lide, er, at materialet lægger op til, at eleverne får tilspillet sig færdigheder, som vil kunne bruges til litteraturarbejde i forbindelse med B-prøven til FSA. Det kan fx være metoder til at åbne tekster på eller sætte ord på temaer.

Læsepædagogen

Jeg vil tage materialet med til vores næste danskfagudvalgsmøde og anbefale, at vi indkøber dette til de ældste elever. Tilmed er materialet rigtigt godt og overskueligt at anvende for både elev og lærer.

Læsepædagogen