LYST TIL LITTERATUR?

Om

I udskolingens arbejde med litteratur fylder analyse og fortolkning mest, mens arbejdet med læsning fylder forsvindende lidt … er der nogen, der påstår.

Der skal være plads til begge dele, og kursusdagen har begge kompetenceområder, Læsning og Fortolkning, i spil, og som afsæt for det hele er den moderne ungdomslitteratur.

Læsning
Unges interesse for at læse bøger er i frit fald. Måske ikke så mærkeligt, når udbuddet af digitale medier og diverse streamingtjenester lokker med fristende indhold.

Men hvordan får vi dem til at indse, at litteratur – i bøger af papir – er fantastisk, uden at få returneret et OK Boomer som et svirpende tilbageslag? Det skal kursets første del handle om.

Vi ser på, hvordan vi kan skabe læselyst og -engagement gennem appellerende tekster og engagerende aktiviteter, samtidig med at vi udvikler elevernes læsekompetence. Det lyder som noget af en udfordring, men du får nogle bud på, hvordan du kan sætte litteraturLÆSNING og LÆSElyst på skemaet.

Fortolkning
Herefter skal det handle om analyse og fortolkning, som måske kalder på andre tekster end elevernes selvstændige læsning. Du bliver opdateret på ny ungdomslitteratur med undervisningspotentiale, og du får ideer og konkrete forløb til klassens arbejde med værker af forfattere som Kathrine Assels, Mette Vedsø, Sarah Engell o.a.

Bl.a. vil du få et romanforløb, der ikke handler om analysemodeller, berettermodeller eller alle mulige andre modeller, men som integrerer musik, film, streetart og telefonfis – det hele for at indleve os i romanens hovedperson og blive klogere på, hvem hun er, og hvorfor hun handler, som hun gør.

Varighed: Seks timer.

Booking

Kontakt mig endelig, hvis du er interesseret. Så finder vi en løsning, der passer til dine behov.

EmailRing