Når billedbøger bevæger

– den første litteraturundervisning

Om

Kursusdagen står i den moderne børnelitteraturs tegn og giver dig ny viden, inspiration og konkrete ideer til, hvordan den allerførste litteraturundervisning kan praktiseres med afsæt i nogle af de helt nye billedbøger for de 6-9-årige.

Vi lægger ud med en karakteristik af nye billedbøger til målgruppen, som er velegnede til den første litteraturundervisning.

Udover at de moderne nye billedbøger har hele følelsesregistret i spil, er et kendetegn, at litteraturen er blevet multimodal. Det er ikke noget nyt, at billeder ledsager tekst i børnelitteraturen; det nye er, at forskellige modaliteter benyttes som virkemidler i den historie, værket vil formidle: Billeder blander sig med teksten på alternative måder og fortæller ofte en væsentlig del af historien. Verbalteksten er ikke nødvendigvis på lige linjer, men måske står den i bølger, måske er den håndskrevet – og måske er der ligefrem lyd med også.

Det giver altsammen et stort potentiale til aktiviteter i undervisningen, hvor eleverne får lov at opleve bevægende fortællinger, og hvor deres multimodale tekstkompetence udvikles.

Hovedvægten er på billedbogsfortællinger – nogle af dem med lyd, men vi kommer også omkring en fagbog og noget så sjældent som en roman til indskolingen, der ikke er en læse-let-bog, men et æstetisk mesterværk, der kan udgøre klassens første hovedværk.

Du får eksempler på forløb til det hele, som du kan gå lige hjem og bruge i din undervisning, fx ideer til, hvordan hver elev kan udfærdige sin egen multimodale analyse og fortolkning af en bog på baggrund af drøftelser og samarbejde med andre.

Og så får du som sædvanlig på Havnekurserne boggaver og andre overraskelser.

Den sidste time vil forfatter Mette Vedsø i samtale med Trine May fortælle om sine bøger til de yngste.

Tid og sted

Den 25. november 2019, kl. 9-16
Dansk Arkitektur Center, København
Pris: 1595,-

Tilmeld