Multimodalitet

– i fag- og fiktionstekster

Om

Mange af de tekster, børn møder i dag er multimodale. Her er skruet gevaldigt op for materialitet, billeder og lækker grafik og ned for verbaltekst, hvilket har resulteret i en række spektakulære udgivelser i både fag- og fiktionsgenrer. Teksterne er ikke alene er spændende at læse; mange af dem er også usædvanligt lækre at se på, røre ved, bladre eller swipe i – og måske lytte til.

At billeder ledsager ordene i tekster for børn er ikke noget nyt. Det nye er, at de mange modaliteter bruges som virkemidler og ikke kun som illustrationer eller pynt, for alle bærer de – hver for sig og sammen – på betydning.

Det kalder selvfølgelig på nye strategier i undervisningen. At læse multimodale tekster er noget andet end at læse tekster, der kun består af ord på lige linjer. Vi skal med andre ord udvikle elevernes multimodale tekstkompetence.

Hvordan det kan praktiseres, får du inspiration til på kurset. Du får viden om multimodalitet, en update på nye, gode bøger for børn, nye metoder, der sikrer, at eleverne lærer at inddrage alle modaliteter, når de læser en tekst, hvad enten det er fiktion eller fakta.

Varighed: Seks timer.

Booking

Kontakt mig endelig, hvis du er interesseret. Så finder vi en løsning, der passer til dine behov.

EmailRing