Krapyler, klovne og krokodiller i dansk

– Den bedste litteratur til de yngste elever

Om

Uanset om en historie handler om et krapyl, en cirkusklovn eller en krokodille, kan den give læseren indsigt i, hvordan det er at være menneske. Men kun hvis den fortolkes, og det kræver undervisning.

Hvordan en sådan undervisning kan praktiseres, så eleverne i indskolingen ikke bare har det sjovt, men rent faktisk lærer noget om litteratur, får du inspiration til på kurset her.

Du præsenteres for de allerbedste af de senere års billedbøger med undervisningspotentiale. Skal en billedbog indgå i litteraturundervisningen, skal den nemlig mere end blot fortælle en god historie – den skal også rumme en sproglig æstetik og nogle tomme pladser, der giver rum for elevens refleksion og meddigtning. Og så skal den vække både genkendelighed og forundring.

Heldigvis er der de senere par år udkommet en stribe billedbøger, der imødekommer alt dette, og på kurset får du ideer til, hvordan de kan indgå i undervisningen ud fra en balanceret tilgang, hvor klassen dels leger med sprog og litteratur og går i dialog med de ideer, forfatteren har fundet på – og dels ser mere distanceret på værket og undersøger dets personer, plot, sprog og tema gennem varierede aktiviteter med blyant, papir, farver, saks, lim og skærm.

Altsammen aktiviteter, der hjælper eleverne til at opleve en fortælling, indleve sig i den og opfatte den som litteratur – altså fortolke den.

Du får eksempler på, hvordan den enkelte elev kan fremstille sin egen analyse og fortolkning af en billedbog på baggrund af lege, samtaler og aktiviteter med andre.

Booking

Kontakt mig endelig, hvis du er interesseret. Så finder vi en løsning, der passer til dine behov.

EmailRing